Viikolla 8 kotiini tuli kolme kirjettä, joissa kaikisssa oli sama viesti: Sievin Osuuspankki sulkee Sykäräisen toimipisteensä toukokuun 2014 alusta lähtien. Tämän päätöksen syistä mainitaan eritoten lisääntyvä pankkitoiminnan säätely ja matala korkotaso.
En ymmärrä, mitä Sievin osuuspankki luulee tällä saavuttavansa? Todennäköinen seuraus tästä on vain, että Sykäräisen konttorin asiakkaat vaihtavat pankkia johonkin pankkiin, jolla on konttori lähempänä kuin Sievissä. Sykäräisen toimipisteestä ei ole juuri mitään muuta kulua kuin tilan vuokra. En usko, että se on kovin korkea, koska liiketilan omistaja on yksi kylän aktiiveja, jotka aikoinaan pyysivät Sievin OP:ta avaamaan toimipisteen lopettaneen Toholammin Osuuspankin sivukonttorin tiloihin. Mikäli Sievin OP joutuu maksamaan työntekijänsä matkakuluista Sykäräiseen, silloin on kyllä pankin työsopimukset huonosti laadittu. Koska toimipiste on auki vain kerran viikossa, ei pankkivirkailija ole tyhjän panttina paikalla aukioloaikaan. Olen jonottanut itsekin konttorissa useamman kerran.
Pyydän Sievin Osuuspankkia vielä harkitsemaan päätöksen järkevyyttä. Lisäksi pyydän Sievin Osuuspankin edustajistoa ottamaan kantaa asiaan. Kirjeessä sanottiin, että päätös on pankin hallituksen. Edustajistolta ei liene kysytty näkymystä. Pankin perusarvojen kerrotaan olevan mm. paikallisuus ja ihmisläheisyys. Ne eivät kyllä enää toteutu Toholammin alueella, jos toimipiste lopetaan.
Mikäli kaipaatte neuvoja talouden parantamiseksi, voin antaa seuraavat neuvot: 1. Miksi pankeissa on palvelu aina varsin hidasta? Näin on jopa Suomen parhainten palvelevissa paikallisosuuspankeissa. Hitaudellako vältetään virheet? 2. Harjoittakaa omaa osakesijoitustoimintaa. Minä voin alkaa osa-aikaiseksi salkunhoitajaksenne, jos teiltä ei osaamista muuten löydy. 3. Lainatkaa rahaa – vaikka sitten korkealla korolla – asiakkaillenne. Mitä mieltä on olla omistaja-asiakas, jos oma pankki ei uskalla antaa lainaa millään korolla ilman vastaavansuuruista takausta? Minä en vieläkään ymmärrä, miten pankki voi toimia kannattavasti palvelumaksujen varassa? Minä olen aina ollut siinä luulossa, että pankkitoiminnan idea on riskinotto. Riskinottoa taas voi hallita katsomalla asiakkaan luottohistoriaa sekä tarjotulla korkotasolla.
Mika Kivimaa